alam, amyz story, makan

Bukan Entri Resepi

Bila mempunyai anak yang fussy eater macam Alamkhir ni, aku kena kreatif dalam menyediakan makanan untuk dia. Kadang dah penat-penat masak, tak mahu makan pula. Hadoi. Sedih ok. Penat tu tak kisah sangat. Sebab dah tanggungjawab. Tapi, yang sedih sangat-sangat bila dia reject. Macam cinta pertama ditolak. Ok. Over di situ. -_-“

Bulan lepas, aku cuba buat nugget ayam. Home-made! Bukan beli jenama Ayamas ke, Ramli ke. Punyalah bersemangat. Nasib baik resepi nugget ayam tu senang. Cuma terlebih ingredient, jadi sukar dibentuk. Tapi tabahkan diri jugalah bentukkan nugget tu jadi bentuk bintang. Sebab masa tu dia baru pandai sebut “bintang”. Jadi aku pun buatlah bentuk bintang – untuk tarik minat dia makan.

Dah siap goreng. Dia tengok bentuk bintang, dia sebut, “bintang, bintang.” Lepas tu nak nyanyi lagu, Twinkle-Twinkle Little Star.

Tapi dia tak mau makan pun. Geleng-geleng kepala. Suruh rasa pun tak mahu. Adoi. *hantuk kepala kat dinding*

Haih. Sedih!!!

Itu satu kes.

Minggu lepas, Alam batuk-batuk. Jadi aku tak mahu bagi makanan bergoreng sangat kat dia. Nanti batuk lagi teruk. Aku tanya dia, “Nak sup tak?” Alam bangun, peluk leher aku, cakap, “Nak sup, mama.” Mama pun terus bersemangat nak buatkan sup untuk anak dia.

Sekali sup campbell kegemaran dia dah habis pula. Tak kan nak pergi kedai semata-mata nak beli setin sup? Jauh pulak tu. Tetapi ianya tidak mematahkan semangat aku untuk memasak demi anak! (Ewah, over nya ayat.) Terus aku google resepi sup ayam berkrim. Resepi sup ayam berkrim yang mudah aku jumpa di sini. Memang senang nak buat. Dari resepi tu, aku ambil separuh saja dari kuantiti sebenar bahan-bahannya. Kalau buat banyak-banyak, tak habis membazir je.

Ambil masa 15 minit juga nak buat sup ni. Ada barang tak cukup. Tapi nasib baik menjadi juga lah.

Nampak menyelerakan tak? Haha. Kalau nampak buruk pun tak apalah. Janji rasa rasa ok – pada tekak aku lah. Cukup la rasa ayam, sup dan krimnya. Hehe.

Alam?

Rasa satu sudu, terus reject.

Haih. T______T

Sabar. Sabar.

Tak nak sudahlah, Alam. Tak nak paksa-paksa. Mama jugalah yang kena habiskan.

T__T

